vrijdag 4 juli 2014

Onderhoud en modificatie aan de Volvo 242DL



Sinds ik de auto heb en de blog begonnen ben is er al de nodige tijd verstreken, inmiddels heb ik al veel aan de Volvo gedaan. Afgezien van het reguliere onderhoud zoals olie, oliefilter, kleppenstellen en dergelijke klusjes, was het eerste echte sleutelproject de remmen reviseren. Dit was noodzakelijk aangezien ik tijdens het invoegen op de snelweg ineens mijn rem druk kwijt was en het lampje van Brake failure aanging. Toen ik uiteindelijk thuis kwam, heb ik de klauwen gedemonteerd en meegenomen naar een goede vriend van mij. Bij hem thuis hebben we de remmenklauwen uit elkaar gehaald, gereinigd en opnieuw in elkaar gezet. Hierna hebben we bij mij thuis alles gemonteerd en meteen de blokjes en schijven vervangen en het remsysteem gereinigd. Hieronder zie je een before-after plaatje, dan snap je wel waarom het nodig was.

 

Hierna kwam er budget vrij om nieuwe veren en schokbrekers te kopen. Het was nodig om ze te vervangen omdat twee schokbrekers serieus zweetten, een niks meer deed en van een andere onbekend was hoe oud deze was. De veren daarin tegen zagen er niet meer uit en waren zwaar verroest en beschadigd. Ik ben voor een optische en functionele upgrade gegaan. Rondom 40mm verlagingsveren van het merk Lesjofors. Voor de schokbrekers zijn er 4 Billsteins B6 sport dempers ondergekomen. Deze combinatie zorgt voor een wat stuggere demping.

zoals te zien zijn de schokbrekers aardig op

 


Verder heb ik een aantal opties verzameld die ik er later in wil gaan zetten. Een aantal zijn zowel praktisch voor bij tourritten en rally’s, als voor in het dagelijks verkeer. Er zijn ook een paar opties die ik gewoon mooi vind.

- grill voor mistlichten
- mistlichten voor in de grill met schakelaar (na lang zoeken bleken de Hella’s model comet 450 te passen in de grill)
- mistlicht achter met schakelaar
- elektrische antenne met juist schakelaar (oude vierkante model)
- diverse schakelaars zoals elektrische ramen, airco en nog was losse schakelaars
- dikkere stabilisatorstangen
- GT-brace

Verder is het nog de bedoeling dat er een b230FT+M90 versnellingsbak in komt te liggen voor wat meer power. De b20a die nu in de Volvo ligt, heeft helaas zijn beste tijd gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten