Sinds ik de auto heb en de blog begonnen ben is er al de
nodige tijd verstreken, inmiddels heb ik al veel aan de Volvo gedaan. Afgezien
van het reguliere onderhoud zoals olie, oliefilter, kleppenstellen en dergelijke
klusjes, was het eerste echte sleutelproject de remmen reviseren. Dit was
noodzakelijk aangezien ik tijdens het invoegen op de snelweg ineens mijn rem
druk kwijt was en het lampje van Brake failure aanging. Toen ik uiteindelijk
thuis kwam, heb ik de klauwen gedemonteerd en meegenomen naar een goede vriend
van mij. Bij hem thuis hebben we de remmenklauwen uit elkaar gehaald, gereinigd
en opnieuw in elkaar gezet. Hierna hebben we bij mij thuis alles gemonteerd en
meteen de blokjes en schijven vervangen en het remsysteem gereinigd. Hieronder
zie je een before-after plaatje, dan snap je wel waarom het nodig was.
Hierna kwam er budget vrij om nieuwe veren en
schokbrekers te kopen. Het was nodig om ze te vervangen omdat twee schokbrekers
serieus zweetten, een niks meer deed en van een andere onbekend was hoe oud
deze was. De veren daarin tegen zagen er niet meer uit en waren zwaar verroest
en beschadigd. Ik ben voor een optische en functionele upgrade gegaan. Rondom 40mm
verlagingsveren van het merk Lesjofors. Voor de schokbrekers zijn er 4
Billsteins B6 sport dempers ondergekomen. Deze combinatie zorgt voor een wat
stuggere demping.
zoals te zien zijn de schokbrekers aardig op |
Verder heb ik een aantal opties verzameld die ik er later
in wil gaan zetten. Een aantal zijn zowel praktisch voor bij tourritten en
rally’s, als voor in het dagelijks verkeer. Er zijn ook een paar opties die ik
gewoon mooi vind.
- grill voor mistlichten
- mistlichten voor in de grill met schakelaar (na lang
zoeken bleken de Hella’s model comet 450 te passen in de grill)
- mistlicht achter met schakelaar
- elektrische antenne met juist schakelaar (oude
vierkante model)
- diverse schakelaars zoals elektrische ramen, airco en
nog was losse schakelaars
- dikkere stabilisatorstangen
- GT-brace
Verder is het nog de bedoeling dat er een b230FT+M90
versnellingsbak in komt te liggen voor wat meer power. De b20a die nu in de
Volvo ligt, heeft helaas zijn beste tijd gehad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten