donderdag 31 juli 2014

Alfa Romeo Gt Junior

2 Jaar geleden heeft een goede vriend (Mark Janzen) een ongeluk met zijn Alfa gehad. Het was een flinke tik op de neus van de wagen. Dit was natuurlijk doodzonde, en aangezien de motorkap niet meer sloot was het niet verstandig om door te rijden. Voor het ongeluk was de lak van de auto al op een paar plaatsen gebarsten, we waren bang dat dit misschien door roest kwam.
Dit alles was eigenlijk de aanleiding om de auto  in een keer goed op te knappen, de hele auto te strippen en alle mogelijke roesthaarden aan te pakken. Mark had met zijn vader de auto gestript tot er een rollend casco overbleef. Dit was een paar weken geleden naar de spuiter gebracht om te beoordelen wat de lasser er aan moest doen voor het gespoten kan worden. Daarna hebben we het voorwerk gedaan,om de het casco gereed te maken voor de lasser.



Om de schade van het ongeluk te kunnen herstellen moet er een compleet nieuwe neus aan de auto gelast worden. Dit omdat de auto een monocoque is. We hebben daarom ook eerst de neus bloot gelegd zodat daar aangeslepen en gelast kan worden. Hierna hebben we alle plekken bloot gelegd waar de lak opengebarsten was. Het bleek gelukkig dat de plekken het resultaat waren van een slechte voorbereiding van degene die de auto de vorige keer gerestaureerd had.

Na deze meevaller hebben we de laatste plekken bloot gelegd die gevoelig zouden moeten zijn bij een alfa, namelijk : de wielranden, de sponning van de voorruit, de sponning van de achterruit, de aansluiting op de achterbumper en het plaatwerk tussen kofferklep en de achterruitsponning. Hier bleken wel wat kleine gaatjes in te zitten.



Ik hoop voor hem dat het snel en goed hersteld wordt en dat hij na de aankomende winter weer kan rijden. Vooral omdat Mark en ik een hoop lol aan beleefd hebben met de auto. Of het nu in de pauzes van school even snel naar de Lidl toe gaan is omdat iemand zijn eten vergeten was, of gewoon een flink stuk door de Betuwe heen crossen is. Met het 2 liter twincam block is het al een snel beestje, maar met de dubbele 45mm Webers is het een waar racemonster.


Het was dan ook nooit moeilijk om de kont van deze auto te laten uitbreken op de rotondes, of met rokende bandjes weg te rijden bij de stoplichten. De wagen is inmiddels ook al op Le Mans geweest in de zomer van 2012. In ieder geval gaat dit verhaal zeker nog een staartje krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten