Het is alweer
winter en dat betekent zoals ieder jaar Sinterklaas, kerstmis en natuurlijk de
jongerenregister Winterrit. Ook dit jaar zijn Demi en ik weer van de partij. Deze
keer niet op de achterbank van de rood met witte Amazon van Adrienne Boonen,
maar op de voorstoelen van onze eigen oranje Volvo 242. Adrienne ging er vanuit
dat we eigenlijk met haar mee zouden rijden, dus om haar niet teleur te stellen,
hebben we haar gevraagd om met ons mee te rijden.
Daar staan we dan,
in Ophemert bij Volvo Lotte, waar we al opgewacht worden door Alain en Robin.
Na een kopje koffie, kwamen er ook steeds meer andere deelnemers binnen.
Steven, die vorig jaar de Winterrit gewonnen had en daarmee de verplichting om
de rit dit jaar te organiseren, begon met een korte briefing over de rit.
Hieruit concludeerden we al snel dat het een pittige rit zou worden. Dit door
de tijdcontroles en pittige route methodes. Verder hadden we ook niet veel tijd
om nog dingen aan de auto te doen, afgezien van een rally schildje monteren en
even snel rondje lopen, want we moesten als vierde vertrekken.
We begonnen de
rit met punten vrije route methode. Dit is gelukkig een vrij simpele route
methode en is eigenlijk niks meer dan een route tekenen tussen verschillende
puntjes. Er stonden op dit traject aardig wat letterbordjes, helaas hebben we
er maar weinig gezien. Gelukkig ging het op tijd rijden wel goed. Voordat we
bij het 1e TC aankwamen zagen we Guy Rutten Jules Bastin helpen.
Door het natte weer van de afgelopen week, waren de bermen heel erg zacht
geworden en moest Jules er uit gesleept worden. ’s Avonds kon hier flink om
gelachen worden. Gelukkig zijn hier ook foto’s van gemaakt. Iets later kwamen
bij de 1e TC aan, waar we maar 2 minuten te laat waren. Dit is
netjes aangezien je binnen een tijdsframe van 10 minuten te vroeg en 30 minuten
te laat moet binnenkomen.
De volgende route
methode was barricade rijden. Ook dit is niet heel ingewikkeld als je de regels
weet. Op de kaart is de route eigenlijk al ingetekend met af en toe een
barricade op de weg, deze wordt dan aangeven als een dikke streep die haaks op
de route staat. Hier zal dan een om rij route gemaakt moeten worden om zo min
mogelijk van de originele route te missen. Dit hadden zowel Demi als Adrienne
goed in de gaten. Dit onderdeel is op 1 stukje na helemaal foutloos gegaan. Ik
reed stevig door, met als resultaat dat we 15 minuten te vroeg op de lunch
locatie kwamen. Gelukkig kreeg je geen strafpunten als je hier te vroeg aankwam.
Onder het genot
van een uitsmijter, kroketten, snert of een andere culinair hoogstandje, hebben
we met de hele club gezellig kunnen kletsen over het verloop van het
ochtenddeel. Bij sommige auto’s droop de blubber van de spatlappen af. Dit is
overigens best knap aangezien er geen onverhard in de route opgenomen was. Ook
bleek dat we qua letters en stempels wel wat gemist hebben, maar lang niet
zoveel als andere equipes. Er was dus nog altijd hoop om 1e te
worden.
In de tweede helft zijn we van chauffeur gewisseld en kroop Adrienne achter het stuur. Het 2e deel was geheel pijlen kortste route. Ook dit is niet heel lastig alleen stonden er op een klein stukje kaart meerdere pijlen. Dit was wel een uitdaging aangezien de wegen die je berijdt alleen in die richting nog eens mag rijden. Ook hier was dan ook een klein foutje gemaakt, maar dat mag de pret niet drukken. Al snel zaten we achter Thomas Klimp aan die de smaak ook goed te pakken had. En Jules had na het modder happen van vanochtend mijn bumpers ook gevonden. Het was prettig rijden met een beetje competitie. Na nog wat rondjes door de diverse landweggetjes kwamen we weer in Ophemert terecht. Met nog 12 minuten tot de perfecte aankomst toch maar besloten een stukje terug te rijden omdat we dachten dat we fout zaten. Na een extra stempel gevonden te hebben, snel de antwoord kaart ingeleverd. Shit voor Volvo Lotte stond een bordje in een plantenbak…. Had ik nu toch maar geluisterd naar mijn navigator.
Al met al hebben
we het niet slecht gedaan. Met 19 deelnemende equipes zijn we uiteindelijk op
nummer 8 geƫindigd, met maar een paar punten verschil met de nummer 7. Ik heb
dit uiteraard niet zelf gedaan, maar met 2 heel goed navigerende vrouwen. De
eerste plek was dit jaar voor de Alain Pondman met zijn vriendin Amber, die
voor het eerst navigeerde. Hartelijk gefeliciteerd, jullie hebben het verdiend.
Daarnaast hadden ze ook de eer om volgend jaar de winterrit uit te zetten.
Alleen kwam dit met nog een mededeling van Steven, volgend jaar wordt de
winterrit waarschijnlijk in de Ardennen gereden.
Word vervolgd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten