zaterdag 19 december 2015

VKV Jongeren register wintertour 2015

Het is alweer winter en dat betekent zoals ieder jaar Sinterklaas, kerstmis en natuurlijk de jongerenregister Winterrit. Ook dit jaar zijn Demi en ik weer van de partij. Deze keer niet op de achterbank van de rood met witte Amazon van Adrienne Boonen, maar op de voorstoelen van onze eigen oranje Volvo 242. Adrienne ging er vanuit dat we eigenlijk met haar mee zouden rijden, dus om haar niet teleur te stellen, hebben we haar gevraagd om met ons mee te rijden. 

Daar staan we dan, in Ophemert bij Volvo Lotte, waar we al opgewacht worden door Alain en Robin. Na een kopje koffie, kwamen er ook steeds meer andere deelnemers binnen. Steven, die vorig jaar de Winterrit gewonnen had en daarmee de verplichting om de rit dit jaar te organiseren, begon met een korte briefing over de rit. Hieruit concludeerden we al snel dat het een pittige rit zou worden. Dit door de tijdcontroles en pittige route methodes. Verder hadden we ook niet veel tijd om nog dingen aan de auto te doen, afgezien van een rally schildje monteren en even snel rondje lopen, want we moesten als vierde vertrekken.

We begonnen de rit met punten vrije route methode. Dit is gelukkig een vrij simpele route methode en is eigenlijk niks meer dan een route tekenen tussen verschillende puntjes. Er stonden op dit traject aardig wat letterbordjes, helaas hebben we er maar weinig gezien. Gelukkig ging het op tijd rijden wel goed. Voordat we bij het 1e TC aankwamen zagen we Guy Rutten Jules Bastin helpen. Door het natte weer van de afgelopen week, waren de bermen heel erg zacht geworden en moest Jules er uit gesleept worden. ’s Avonds kon hier flink om gelachen worden. Gelukkig zijn hier ook foto’s van gemaakt. Iets later kwamen bij de 1e TC aan, waar we maar 2 minuten te laat waren. Dit is netjes aangezien je binnen een tijdsframe van 10 minuten te vroeg en 30 minuten te laat moet binnenkomen.
 
De volgende route methode was barricade rijden. Ook dit is niet heel ingewikkeld als je de regels weet. Op de kaart is de route eigenlijk al ingetekend met af en toe een barricade op de weg, deze wordt dan aangeven als een dikke streep die haaks op de route staat. Hier zal dan een om rij route gemaakt moeten worden om zo min mogelijk van de originele route te missen. Dit hadden zowel Demi als Adrienne goed in de gaten. Dit onderdeel is op 1 stukje na helemaal foutloos gegaan. Ik reed stevig door, met als resultaat dat we 15 minuten te vroeg op de lunch locatie kwamen. Gelukkig kreeg je geen strafpunten als je hier te vroeg aankwam.

Onder het genot van een uitsmijter, kroketten, snert of een andere culinair hoogstandje, hebben we met de hele club gezellig kunnen kletsen over het verloop van het ochtenddeel. Bij sommige auto’s droop de blubber van de spatlappen af. Dit is overigens best knap aangezien er geen onverhard in de route opgenomen was. Ook bleek dat we qua letters en stempels wel wat gemist hebben, maar lang niet zoveel als andere equipes. Er was dus nog altijd hoop om 1e te worden. 




In de tweede helft zijn we van chauffeur gewisseld en kroop Adrienne achter het stuur.  Het 2e deel was geheel pijlen kortste route. Ook dit is niet heel lastig alleen stonden er op een klein stukje kaart meerdere pijlen. Dit was wel een uitdaging aangezien de wegen die je berijdt alleen in die richting nog eens mag rijden. Ook hier was dan ook een klein foutje gemaakt, maar dat mag de pret niet drukken. Al snel zaten we achter Thomas Klimp aan die de smaak ook goed te pakken had. En Jules had na het modder happen van vanochtend mijn bumpers ook gevonden. Het was prettig rijden met een beetje competitie. Na nog wat rondjes door de diverse landweggetjes kwamen we weer in Ophemert terecht. Met nog 12 minuten tot de perfecte aankomst toch maar besloten een stukje terug te rijden omdat we dachten dat we fout zaten. Na een extra stempel gevonden te hebben, snel de antwoord kaart ingeleverd. Shit voor Volvo Lotte stond een bordje in een plantenbak….  Had ik nu toch maar geluisterd naar mijn navigator.

Al met al hebben we het niet slecht gedaan. Met 19 deelnemende equipes zijn we uiteindelijk op nummer 8 geĆ«indigd, met maar een paar punten verschil met de nummer 7. Ik heb dit uiteraard niet zelf gedaan, maar met 2 heel goed navigerende vrouwen. De eerste plek was dit jaar voor de Alain Pondman met zijn vriendin Amber, die voor het eerst navigeerde. Hartelijk gefeliciteerd, jullie hebben het verdiend. Daarnaast hadden ze ook de eer om volgend jaar de winterrit uit te zetten. Alleen kwam dit met nog een mededeling van Steven, volgend jaar wordt de winterrit waarschijnlijk in de Ardennen gereden. 

Word vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten