maandag 23 februari 2015

Volvo Historic Rally Club Kaartleescursus

Tijdens de Winterrit van 2014 werd ons gevraagd of wij interesse hadden in een kaart lees cursus. Dit zou een goede voorbereiding zijn op het eventuele rijden of uitzetten van rally's of tourritten in de toekomst. Demi en ik hebben deze kans dus genomen, en hebben ons er voor ingeschreven.
We vonden het wel jammer dat we niet met onze eigen Volvo konden gaan, omdat deze nog altijd geschorst is. Onze vriend Lodewijk Donselaar was zo vriendelijk ons zijn Amazon te lenen. Hij is namelijk de vaste navigator van Boele Braaksma en zouden daarom met de wagen van Boele gaan rijden.

Gisteren was het dan zover iedereen zou rond 9 uur aanwezig zijn in de Vresselsehut te Sint-Oedenrode. Bij aankomst was Lodewijk er al en overhandigde hij met veel trots de sleutels van zijn bolide. Hij gaf me nog even een snelle rondleiding door de auto. Het zou voor mij de 1e keer zijn dat ik een behoorlijke stuk zou rijden met een Amazon. Daarna zijn we snel naar binnen gegaan en begonnen aan de cursus.

De cursus begon eerst met een stukje uitleg over het reglement. Er werd nadrukkelijk vertelt dat iedere rit/rally zijn unieke reglementen heeft. Hierna hebben uitleg gehad over 3 verschillende route methodes namelijk:

- punten vrije route
- bol-pijl route
- punten en pijlen route

We hebben met deze methodes nog even droog geoefend en we kregen uitleg over strafpunten die je krijgt als je te vroeg of te laat op een tijdcontrole (TC) aankomt. Er werd verteld dat als je 30 minuten na je verwachte aankomsttijd aan zou komen je niet meer punten voor te laat kon krijgen. Hierna werden de startnummers uitgedeeld zodat je kon berekenen wat je starttijd is. Wij waren start nummer 5 dit hield in dat we 5 minuten na de nulwagen zouden vertrekken dus om 12:35.



Tijdens het 1e stuk ging er van alles mis. We kwamen zo erg met de tijd in de knoei, dat we besloten hebben om om TC2 over te slaan, ondanks dat dit 100 strafpunten op zou leveren. Uiteindelijk kwamen we met iets meer dan 1 uur te laat aan bij TC3. We hebben ons hierdoor niet laten kisten en zijn gewoon door gegaan. Bij TC4 kregen we een andere controlekaart en begonnen we aan het 2e deel. Met een Bol-pijl kunnen we goed overweg, dus daar vlogen we doorheen. Voor we het wisten waren we alweer kaarten aan het intekenen en klaar om verder te gaan. Na nog een stuk onverhard geglibberd te hebben kwamen we op TC5 aan voor een welverdiende rust. Sinds TC5 zijn we nog 2 keer verkeerd gereden. Een keer hebben  we hierdoor een bordje gemist. De 2e keer stonden we bij Bavaria voor de deur, waar natuurlijk een foto van gemaakt moest worden.


Bij de finish aangekomen was de uitleg net begonnen, er werd verteld wat de kortste en beste route was om te rijden. Vlak na onze aankomst kwamen er nog meer equipes binnen, wij maar denken dat wij er lang overgedaan hadden. Achteraf bleek dat we maar een paar hele grote fouten gemaakt hebben en dat we daardoor een aantal bordjes gemist hebben. De rest van de strafpunten die we hebben opgelopen komt voornamelijk doordat we TC2 gemist hebben(100 strafpunten) en 1 uur te laat binnen kwamen (100 strafpunten). Het valt dus best mee en bleken 15e van de 23 te zijn.
Volvo Historic Rally Club, Fontys Classics en Lodewijk nogmaals bedankt

PS. Lodewijk die overdrive doet het inderdaad geweldig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten